Skip to main content

Gebruik eigen grootboekomschrijvingen

U kunt ervoor kiezen de omschrijvingen van de geïmporteerde gegevens te gebruiken. Indien u de knop Gebruik eigen grootboekomschrijvingen onder Rapport opties indrukt, worden niet de standaard omschrijvingen uit het tabblad Subcodering gebruikt, maar de eigen omschrijvingen, die vanaf rij 2100 op het tabblad Subcodering zijn geïmporteerd. In feite zijn dit de omschrijvingen uit het grootboek van de klant, die u eventueel kunt wijzigen op het tabblad Rekeningschema in BalanceBase.

U kunt bij deze optie ook kiezen uitsluitend de omschrijvingen van de omzet- en kostprijsrekeningen te gebruiken. Houd er rekening mee dat dit de omschrijvingen van de individuele - en kostprijsrekeningen betreffen en niet de omschrijvingen van de omzet- en kostprijsgroepen. Deze kunnen namelijk in PM Record worden vastgelegd onder de menuoptie Opties / PM-Report gegevens (export) in de klantkaart, en worden geïmporteerd bij Stap 1 in het hoofdmenu.

Let op: de omschrijvingen worden uiteindelijk op basis van de gekoppelde subcode in het rapport gepresenteerd. Indien u dus drie grootboekrekeningen aan één subcode heeft gekoppeld, dan zal PM-Report uiteraard maar een van de drie omschrijvingen presenteren met daarbij het gecumuleerde bedrag. Deze omschrijving wordt door Excel vaak bepaald op basis van alfabetische volgorde en kan dus afwijken van de door u gewenste omschrijving. Hiertoe zou u op het tabblad Rekeningschema in BalanceBase, bij alle drie de grootboekrekeningen, dezelfde gewenste omschrijving kunnen plaatsen. Zo komt de omschrijving altijd goed in het rapport.

Neem gerust contact op met de Klantenservice voor overige vragen en online support.