Afdrukken

Installatieproces nieuwe PM-versies

Installatieproces nieuwe PM-versies
Licentie-update
Versie-update
Per volledige bundel installeren – eenvoudige installatie
Alleen nieuwe onderdelen installeren - geavanceerde installatie
Database koppelen

 

Installatieproces nieuwe PM-versies

Het installatieproces van een nieuwe versie van PM-Record en/of PM-Report hoeft niet langer dan vijf minuten te duren. Hieronder leest u stap voor stap wat u moet doen:

  • Start PM-UpdateManager via de Windows-knop ‘Start - Alle programma’s - Pro Management - PM-UpdateManager’. Het volgende venster wordt geopend:

  • Klik op ‘Start’. Het volgende venster verschijnt:

    Op het scherm kunnen uw PM-Portal gegevens worden ingevuld (licentienummer en wachtwoord). Deze komen van pas bij het ophalen van uw licentiebestanden, zoals bijvoorbeeld voor de jaarlijkse licentiesleutels of na de aanschaf van een nieuwe module. Als u wilt dat het systeem het wachtwoord voor u onthoudt, vinkt u de optie ‘Onthouden?’ aan.

    Kent u de PM-Portal gegevens niet, dan vinkt u de optie ‘Ik ken deze gegevens niet’ aan. U kunt dan wel doorgaan met de versie-update, maar de kans bestaat dat u later alsnog uw licentiebestanden moet updaten.

    Op het scherm ziet u, naast de knop ‘Annuleren’, twee belangrijke knoppen, te weten ‘Licentie update’ en ‘Versie update’. Deze worden hieronder besproken.

Δ Top

Licentie-update

Met deze optie worden de voor u beschikbare licentiebestanden opgehaald. Deze zijn nodig om met de programmatuur te kunnen werken. Licentiebestanden zijn maximaal ca. 1 jaar geldig en dienen dan ook ieder jaar, of als u een nieuwe module heeft aangeschaft, te worden opgehaald.

  • Klik op ‘Licentie update’.

    Uw licentie wordt opgehaald bij Pro Management. Afhankelijk van de licenties waarover u beschikt, krijgt u onderstaande melding te zien:

    Nadat u op ‘OK’ heeft geklikt, wordt de vraag gesteld of u tevens wilt controleren op nieuwe versies van uw PM-Software. Bij ‘Nee’ wordt PM-UpdateManager afgesloten. Bij ‘Ja’ wordt het onderdeel versie update geladen, dat u ook met de knop ‘Versie update’ kunt opstarten.

    Noot: indien u, zoals gezegd, slechts op nieuwe versies van uw PM-Software wilt laten controleren en om deze daarna te downloaden, dan heeft u geen PM-Portal gegevens nodig. Gebruik dan alleen de knop ‘Versie update’.

Δ Top

Versie-update

Tip: als u deze handleiding inmiddels uit uw hoofd kent, klik dan met uw rechtermuisknop op ‘Versie update’; deze handleiding wordt dan niet geopend.

Met deze optie kunt u op nieuwe versies van uw PM-Software laten controleren en deze eventueel daarna downloaden.

  • Klik op ‘Versie update’.

    PM-UpdateManager toont het volgende scherm:

    Controleer over welke licenties u beschikt en wat de locaties zijn van de diverse applicaties. PM-UpdateManager controleert of er geldige licentiebestanden aanwezig zijn. Deze vinkjes hoeft u in principe alleen de eerste keer te zetten; PM-UpdateManager onthoudt daarna de juiste locaties (standaard is de hoofdmap overigens C:\Program Files\Pro Management).

  • Klik op ‘OK’. Het volgende scherm wordt geopend:

    Wilt u alle PM-Software van een bepaalde PM productgroep opnieuw updaten, dan kiest u voor de optie ‘Per volledige bundel installeren’ (ook wel ‘Eenvoudige installatie’ genoemd). Houdt u er rekening mee dat deze optie wat langer duurt, omdat alle benodigde bestanden opnieuw moeten worden gedownload.

    Wilt alleen controleren op nieuwe versies en deze eventueel downloaden, kies dan voor de optie ‘Alleen nieuwe onderdelen installeren’ (ook wel ‘Geavanceerde installatie’ genoemd). Standaard adviseren wij om te kiezen voor deze tweede optie.

    Onder deze paragraaf worden de beide opties nader toegelicht.

  • Belangrijk! Nadat u uw keuze heeft gemaakt dient u altijd eerst rechts in het scherm te controleren of PM-UpdateManager de juiste versie van Microsoft Office heeft gelokaliseerd. Pas dit eventueel aan en klik op de knop ‘Controleren om de, voor de gekozen Office versie, beschikbare bestanden in te laden. Ga daarna pas verder met de updateprocedure.

  • Geef tevens aan of u de ‘Classic’ of ‘Flame’ versie wilt installeren. Indien u bijvoorbeeld eerst PM-Record Classic hebt geïnstalleerd en u wilt toch overgaan naar PM-Record Flame, dan kunt u deze aanvinken en zo de juiste programmaonderdelen installeren.
  • Nadat alle u alle opties juist heeft ingesteld, kiest u voor ‘Installeren’.
    PM-UpdateManager haalt nu automatisch alle onderdelen op. Heeft u even geduld; het programma meldt zelf wanneer het klaar is.

Let op! Pro Management heeft inmiddels meer dan 1200 kantoren als klant. In de eerste week van de publicatie van een nieuwe versie kan het dus erg druk zijn op de website. Hierdoor kan de update trager verlopen dan normaal. Houdt u hier rekening mee svp.

Δ Top

Per volledige bundel installeren – eenvoudige installatie

Als u kiest voor ‘Per volledige bundel installeren’ zal PM-UpdateManager vrijwel elk bestand van een gekozen productgroep vervangen.

Het cijfer achter de productnaam geeft het hoogst gesignaleerde versie- of build-nummer binnen de productgroep.

Elke productgroep kan uit verschillende bestanden en onderdelen bestaan en elk van die onderdelen heeft een eigen nummer. Als de productgroep automatisch wordt aangevinkt, dan is er een productonderdeel beschikbaar met een hoger build-nummer dan op uw pc aanwezig is. In dat geval is het verstandig om te updaten.

Het kan dus zijn dat wanneer u het programma start, u daar een lager nummer aantreft dan u in bovenstaande venster hebt gezien: in dat geval heeft gewoon een van de programmabestanden een hoger build-nummer.

U kunt een update forceren door zelf een productgroep aan te vinken. In dat geval wordt de update uitgevoerd, ook al zijn er geen hogere nummers aangetroffen. Dit kan een enkele keer van toepassing zijn, als er bijvoorbeeld een onvolkomenheid in de versie is opgelost, maar hier geen nieuwe ‘build’ voor wordt aangemaakt.

Noot: het totale nummer is opgebouwd uit een reeks-nummer (het eerste cijfer: 8), een versie-nummer (de volgende twee cijfers: bijv 02) en een build-nummer (de laatste twee cijfers).

Δ Top

Alleen nieuwe onderdelen installeren - geavanceerde installatie

Kiest u voor ‘Alleen nieuwe onderdelen installeren’, dan worden de buildnummers van uw huidige bestanden gecontroleerd en zal PM-UpdateManager alleen onderdelen updaten waarvan een hogere ‘build’ beschikbaar is.

U kunt een update forceren door zelf een onderdeel aan te vinken. In dat geval wordt de update uitgevoerd, ook al is er geen hoger nummer aangetroffen. Dit kan een enkele keer van toepassing zijn, als er bijvoorbeeld een onvolkomenheid in de versie is opgelost, maar hier geen nieuwe ‘build’ voor wordt aangemaakt.

Δ Top

Database koppelen

Als er een nieuwe versie van PM-Record is gedownload, wordt dit programma automatisch opgestart en geïnitialiseerd. Als dit is gebeurd, belandt u in het venster ‘Database - beheer en onderhoud’. U dient immers deze nieuwe versie met uw eigen database te verbinden. Controleer de server- en databasenaam linksboven in het venster en pas deze eventueel aan.

  • Daarna klikt u op de knop ‘Database koppelen’.



    De applicatie gaat nu de verbinding aan met uw database en controleert meteen of u over alle benodigde tabellen beschikt. Als de applicatie tabellen mist, wordt u geadviseerd later de algemene database update uit te voeren. Hieronder een voorbeeld van een dergelijke melding:

  • Klik op ‘OK’ en de koppelingsprocedure gaat verder.

    Wanneer de koppeling met uw database tot stand is gebracht, kunt u zich aanmelden als gebruiker. De nieuwe versie controleert nu of uw totale databasestructuur up-to-date is; het kan zijn, dat deze niet alleen extra tabellen, maar ook aanpassingen in reeds bestaande tabelstructuren nodig heeft. Als dit zo is, krijgt u de volgende melding:



    U belandt opnieuw in het venster ‘Database – beheer en onderhoud’.

  • Klik op de knop ‘Start DB Update en Onderhoud’. U krijgt het volgende venster te zien:

  • Klik op de knop ‘Alg Database Update’om uw database te actualiseren.

    Deze procedure kan enige tijd in beslag nemen, omdat tevens controles en herstelwerkzaamheden in uw database worden uitgevoerd. Voor meer informatie over alle andere mogelijkheden in het PM-Record Database Update-scherm kunt u de Help-functie aldaar aanroepen.

    Wanneer de update klaar is, wordt het scherm afgesloten en dient u uw database opnieuw te koppelen. Dit is nodig, omdat de oorspronkelijke koppelingsgegevens de aangebrachte wijzigingen nog niet hebben verwerkt. U zult nu geen meldingen meer krijgen en uw nieuwe versie van PM-Record is gebruiksklaar!

    Let op: De algemene database update betreft een update van de tabellen op de server. Daarom hoeft deze eenmalig te worden uitgevoerd. Voor de overige gebruikers geldt dat zij enkel nog de database opnieuw dienen te koppelen met de knop ‘Database koppelen’.

Δ Top

Pro Management Software | Lijstersingel 15 | 2902 JD | Capelle aan den IJssel | T: 010 - 4517676 | Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Inloggen | Powered by transparant-small